Within Practice 2024

Om

Bild: Kinga Michalska

Med vårt program för 2024 bjuder vi in till ett utforskande av en mängd olika format, alla centrerade kring konstnärliga metoder inom dans- och koreografifältet. Within Practice önskar vara och bjuda in till delning och kunskapsutbyte inom den ständigt växande sfären av samtida dans.

 

Within Practice 2024 presenteras i nära samarbete med MDT, Dansens Hus, SKH/Dance, Weld och DC Stockholm. I år inkluderar vår lineup av konstnärer Cullberg, Jeanine Durning, Mette Edvardsen, Shirley Harthey Ubilla, Stina Nyberg och Andrew Tay, som kommer att hålla workshops och praktikpresentationer. Festivalen erbjuder morgonklasser under veckan med Horacio Macuacua och Rebecka Berchtold samt en föreläsning av Georg Döcker.

 

I år återkommer det populära “Open space”-formatet från 2018, en själv-kurerande praktikdelningskväll på SKH/Dans. Den 2 oktober ges verksamma danskonstnärer och studenter möjlighet att föreslå något de vill dela med sig av, det kan vara en praktik, ett score, en lek eller ett samtal. Kvällen blir det vi fyller den med, ett spekulativt mingel.

Kom och upplev, delta, dela, lyssna, titta och inspireras av det som är dansens kärna – själva praktiserandet. Grunden till hur samtida danskonst blir till.

Programmet inkluderar följande format:

– Praktikdelningar på MDT och Dansens Hus med två konstnärer per kväll

– Workshops på SKH/Dans och MDT

– Open Source – Open Space: Praktikdelningsfest

– Föreläsning och samtal

– Öppna morgonklasser på SKH/Dans och Weld

 

Detaljer för varje evenemang, inklusive scheman och registreringslänkar, finns här på hemsidan. Alla evenemang kräver biljetter eller förregistrering. Observera att det är begränsad kapacitet på våra workshops.

 

Välkommen att utforska vårt program.

 

Within Practice-teamet

 

 

Within Practice 2024

Initiativtagare, koncept och kuratering: Björn Säfsten

Kuratoriell samarbetspartner:  Anna Efraimsson, MDT

Kuratoriell samarbetspartner samtalsserie: SKH/Dance

Produktion: Björn Säfsten, Emma Pavlovic Svensson & Magnus Nordberg/Nordberg Movement i samarbete med festivalens partners

Dansvärdar: Salka Ardal Rosengren, Liz Kinoshita

Presenterande partners: MDT, SKH/Dans och Dansens Hus¨

Partners för daglig träning:  DC Stockholm, Weld

Dokumentation och postproduktion: Ravel och Skånes Dansteater

Podcast produktion: Skånes Danseteater

Festivalen genomförs med stöd från: Kulturrådet, Stockholms Stad, samt med speciellt stöd från Internationella programmet för dans vid Konstnärsnämnden, MDT, Dansens hus Stockholm och Dansalliansen.

Om du har några frågor är du mer än välkommen att kontakta oss på withinpractice@bjorn-safsten.com

Kalender

SEP30
Rebecka Berchtold (SE)Rebecka Berchtold (SE)
Daglig träning
10.00–11.30, WELD
Horacio Macuaua (ES/MOZ)Horacio Macuaua (ES/MOZ)
Daglig träning
10.00–11.30, SKH Stage - Studio 16
Cullberg (SE)Cullberg (SE)
Workshop
13.00–16.00, SKH Stage - Studio 16
Mette Edvardsen (NO)Mette Edvardsen (NO)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 11
Shirley Harthey Ubilla (SE)Shirley Harthey Ubilla (SE)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 9
Stina Nyberg (SE)Stina Nyberg (SE)
Workshop
13.00–16.00, MDT - Stage
OKT01
Rebecka Berchtold (SE)Rebecka Berchtold (SE)
Daglig träning
10.00–11.30, WELD
Horacio Macuaua (ES/MOZ)Horacio Macuaua (ES/MOZ)
Daglig träning
10.00–11.30, SKH Stage - Studio 16
Cullberg (SE)Cullberg (SE)
Workshop
13.00–16.00, SKH Stage - Studio 16
Jeanine Durning (US)Jeanine Durning (US)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 10
Mette Edvardsen (NO)Mette Edvardsen (NO)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 11
Shirley Harthey Ubilla (SE)Shirley Harthey Ubilla (SE)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 9
Stina Nyberg (SE)Stina Nyberg (SE)
Workshop
13.00–16.00, MDT - Stage
Andrew Tay (CA)Andrew Tay (CA)
Workshop
13.00–16.00, MDT - Studio 1
OKT02
Rebecka Berchtold (SE)Rebecka Berchtold (SE)
Daglig träning
10.00–11.30, WELD
Horacio Macuaua (ES/MOZ)Horacio Macuaua (ES/MOZ)
Daglig träning
10.00–11.30, SKH Stage - Studio 16
Cullberg (SE)Cullberg (SE)
Workshop
13.00–16.00, SKH Stage - Studio 16
Jeanine Durning (US)Jeanine Durning (US)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 10
Mette Edvardsen (NO)Mette Edvardsen (NO)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 11
Shirley Harthey Ubilla (SE)Shirley Harthey Ubilla (SE)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 9
Stina Nyberg (SE)Stina Nyberg (SE)
Workshop
13.00–16.00, MDT - Stage
Andrew Tay (CA)Andrew Tay (CA)
Workshop
13.00–16.00, MDT - Studio 1
Open Source - Open SpaceOpen Source - Open Space
Practice sharing bonanza
18.00–22.00, Stockholms konstnärliga högskola
OKT03
Rebecka Berchtold (SE)Rebecka Berchtold (SE)
Daglig träning
10.00–11.30, WELD
Horacio Macuaua (ES/MOZ)Horacio Macuaua (ES/MOZ)
Daglig träning
10.00–11.30, SKH Stage - Studio 16
Jeanine Durning (US)Jeanine Durning (US)
Workshop
13.00–16.00, SKH - Studio 10
Andrew Tay (CA)Andrew Tay (CA)
Workshop
13.00–16.00, MDT - Studio 1
OKT04
Rebecka Berchtold (SE)Rebecka Berchtold (SE)
Daglig träning
10.00–11.30, WELD
Horacio Macuaua (ES/MOZ)Horacio Macuaua (ES/MOZ)
Daglig träning
10.00–11.30, SKH Stage - Studio 16
OKT05
Föreläsning: Georg Döcker (AT)Föreläsning: Georg Döcker (AT)
Samtalsserie
13.00–13.45, Elverket/Dansens Hus
TendenserTendenser
14.00–16.30, Elverket/Dansens Hus

Cullberg (SE): Workshop

Bilder: Hanna Johansson/Cullberg

Eleanor Campbell

Eleanor Campbell (f. 1985) kommer ursprungligen från Australien. I sin ungdom drogs hon till balett och sport och började sin danskarriär med att arbeta för de australiensiska kompanierna The Queensland Ballet och Dance North. Eleanor reste till Europa när hon var 21 för att studera samtida dans. Efter ett år på SEAD, Salzburg, gick hon senare på det 4-åriga programmet på PARTS, Belgien. Eleanor har arbetat med bland andra teaterregissörerna Mokhallad Rasem och Thomas Ryckewaert och koreograferna Peter Savel, Georgia Vardarou och Albert Quesada. 2015 blev Eleanor en del av Cullbergs ensemble där hon har medverkat i verk av Deborah Hay, Jefta Van Dinter, Eleanor Bauer, Ian Kahler, Alma Söderberg, Margrét Sara Guðjónsdóttir och Halla Ólafsdóttir. Under hennes tid i Cullberg har Eleanors fokus legat på improvisation inom ramen för en föreställning, gruppprocesser och hur somatiska praktiker smälter samman med och stödjer koreografiska former.

 

Mohamed Y. Shika

Mohamed Y. Shika (f. 1989), Mohamed Yousry Saleh, känd som Shika, är en egyptisk samtida dansare av nubiskt ursprung. Hans dansresa blandar influenser från nubiska folkdanser, kampsport, house och afrotraditionella och samtida dans som han studerat vid Senegals Ecole des Sables. Genom att tillskansa sig olika världar och identiteter skär Shikas konstnärlighet i fusionen av dessa olika erfarenheter.

Shikas konstnärliga intressen och praktiker sträcker sig även bortom scenen och omfattar även målning och fotografi, influerade av dynamismen i hans danspraktik. År 2017 tilldelades Shika Pina Bausch-stipendiet för sitt arbete tillsammans med Nora Chipaumire, de har sedan dess fortsatt utveckla sitt samarbete. Shika har dansat med Cullberg sedan 2018.

Shika’s invitation to the Within Practice festival ignited his interest in exploring, through the lens of his own experience, how dancers’ roles within companies like Cullberg shape and inform the utilization of the various tools and practices they have developed or been exposed to. Specifically, he’s intrigued by the intersection of dance practices and long-term approaches. 

 

Freddy Hondekindo

Freddy Houndekindo (f. 1991), är en tvärvetenskaplig konstnär verksam i skärningspunkten mellan musik, spoken word poesi, dans, film och performance. Hans intresse för dans startade i mötet med streetdance och senare studerade han samtida dans vid Conservatoire National superior de Musique et de Danse de Lyon (Frankrike) och tysk modern dans vid Folkwang Universität der Künste i Essen (Tyskland).

Som rörelseregissör och koreograf, har Freddys expertis och intresse för multimedia lett till arbeten inom en mängd olika sammanhang, såsom scenarbete, film och mode. Han gick med i Cullbergs ensemble hösten 2018. Freddy’s senaste projekt ämnar ge perspektiv på dans-praktiker som en plats där teori och etik potentiellt kan aktualiseras och aktiveras.

 

Workshop:

Att vara dansare på Cullberg innebär att konstant bli exponerad för diverse danspraktiker, eftersom vi arbetar med flera olika koreografiska förslag, stilar och estetiker. Genom Within Practice får vi möjlighet att reflektera över vilka metoder som utvecklats medan vi navigerar mellan olika konstnärliga sfärer, inklusive vår egen. Hur ska vi förhålla oss till föränderliga krav? Ska vi prioritera våra egna intressen oavsett våra personliga preferenser? Och hur skapar vi rum som rymmer många olika röster, i olika faser av processen?

I den här workshopen, som leds av tre erfarna representanter från Cullberg, delar vi med oss av kollektiva danspraktiker och undersöker de olika känslolägena och faserna i produktionsprocessen, sett ur dansarens perspektiv. Genom att omfamna den osäkerhet som finns i processer och utforskar strategier, idéer och iakttagelser som ibland kan överlappa varandra eller vara motsägelsefulla. 

Vårt mål är att samla och iaktta det fysiska språk, dess struktur och mönster som växer fram i rummet, för att skapa en karta över de strategier som kan användas för att navigera igenom det okända. Vad känns bekant? Vad kan jag imitera eller följa? Vilka aspekter förblir otydliga? Vi fördjupar oss i begreppet collective learning och lyfter fram dess unika betydelse inom en danskontext.

 

30 september 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 16

1 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 16

2 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 16

 

Boka biljetter här: Nortic

Jeanine Durning (US): Workshop

Bild: Chris Cameron

I över 25 år har Jeanine Durning, född 1967 i New York, utforskat kroppars förmåga att organisera sig och brottats med deras relation till tid, rum och plats genom koreografiska experiment, performance, praktikbaserad research, undervisning och mentorskap. The New Yorker har beskrivit hennes performanceverk som både innehållande ”potential för filosofiska insikter och en teatralisk katastrof”. Sedan 2010 har Jeanine ägnat sig åt det pågående projektet nonstopping, som ligger till grund för hennes research. Vid återkommande tillfällen sedan 2010 har hon även framfört sin karaktäristiska solo inging (som bygger på hennes nonstop speaking practice), över hela Europa, USA och i Kanada. Jeanine har haft förmånen att samarbeta med flertalet koreografer, däribland Deborah Hay sedan 2005. Hon har också varit verksam som performer, konsult, koreografisk assistent och coach. Mellan 2020 och 2023 var Jeanine repetitör för det Stockholmsbaserade samtida danskompaniet Cullberg, som framförde och turnerade verk av Deborah Hay och den svenska koreografen Alma Söderberg. Som pedagog, mentor/rådgivare och genom skapandet av sina koreografier har Jeanine har haft möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter världen över. Hennes senaste koreografiska samarbeten inkluderar Candoco Dance Company (London) i verket Last Shelter (2021), med Norrdans (Härnösand) i verket Everlasting – a new love (2023), samt med en grupp oberoende amerikanska performers i verket The Invitation Situation (2023/24). Under 2023 samarbetade Durning med författaren/redaktören Jenn Joy och designern Sherri Wasserman i ett bokprojekt, med stöd av MANCC och The Mellon Foundation, som fokuserade på Durnings praktik, nonstopping.

 

Workshop:

Keep on with the force, don’t stop: Metoder för att praktisera nonstopping

 

 “… You know, I was

I was wondering, you know

If you could keep on

Because the force

It’s got a lot of power

And it make me feel like, ah

It make me feel like, ooh …” – Michael Jackson, utdrag ur ”Don’t Stop ’Til You Get Enough”

Sedan omkring 2009 har jag arbetat med och genom en metod jag kallar nonstopping. Det började som en kreativ överlevnadsstrategi och utvecklades successivt till ett sätt att kunna konkretisera och artikulera mig själv i förhållande till ett ständigt pågående nu. På sistone har jag upplevt själva begreppet ”nonstop” som problematiskt. Nyligen läste jag att jorden snurrar fortare och att vi är på väg mot en ”negativ skottsekund”. I en tid av exponentiell utveckling och en automatiserad överproduktion av material tror jag att de flesta människor bara vill sakta ner, ta det lugnt, uppleva sina känslor och lägga märke till detaljer. Men det känns som om tid, rum och materia rör sig i snabbare takt än vi kan uppfatta, och därför vill jag finslipa några verktyg för att kunna bli mer medveten och närvarande. Jag fortsätter med nonstopping eftersom metoden ser dansexperimentet som ett pågående och framhärdar i att stärka den mobiliserande kraften hos kropp och tanke mitt i en obestridlig och okontrollerbar förändring och osäkerhet. Jag fortsätter eftersom det är ett aktivt motstånd mot andra krafter, både interna och externa, som motverkar möjligheten att uttrycka sina tankar, sitt språk och sin kropp.

I praktiken så kommer vi under vår tid tillsammans, utgå ifrån det vi vet och därefter tar vi oss an det vi inte vet. Vi börjar med enkla, icke-teoretiska metoder för att röra oss och uttrycka oss utan begränsningar. Vi experimenterar och leker med olika verktyg och strategier i nuet. Vi observerar hur våra önskningar, tankar, förnimmelser och uppfattningar formas i förhållande till ständigt föränderliga villkor och påståenden. Vi fortsätter att arbeta med ovisshet som ett generativt verktyg. Vi kommer arbeta i relation till, ensamma tillsammans, ensamma själva, ibland i par eller små grupper. Vi tittar, skriver, diskuterar och ifrågasätter. Vi tar med oss våra frågor och aktiverar dem inom praktikerna. Vi använder preliminära micro-scores för att rama in och rikta uppmärksamheten på vår praktik. Ibland kommer vi använda vardagsföremål som nödvändiga hinder för att utmana våra undermedvetna beteendemönster som te x att bara följa med, vara i flow. Vi kan inte, vi vill inte och vi slutar inte att försöka komma närmare och närmare oss själva, hur vi tänker genom göranden och koreograferar materialet om oss själva.

 

1 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 10

2 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 10

3 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 10

 

Boka biljetter här: Nortic

Mette Edvardsen (NO): Workshop

Bild: Lilia Mestre

 

Mette Edvardsen (f. 1970) är verksam inom scenkonstfältet som koreograf och performer. Även om vissa av hennes verk utforskar andra medier eller format, som video, böcker och skrivande, är hennes intresse alltid deras relation till scenkonsten som praktik och situation. 

 

Sedan 1994 har Mette Edvardsen arbetat som dansare och performer för ett antal kompanier och projekt, och har utvecklat sitt eget arbete sedan 2002. Hon presenterar sina verk internationellt och fortsätter att utveckla projekt med andra konstnärer, både som samarbetspartner och som utövare. 

 

Ett retrospektiv av hennes arbete presenterades på Black Box teater i Oslo 2015 och fokusprogrammet Idiorritmias på MACBA i Barcelona 2018. Hennes projekt Time has fallen asleep in the afternoon sunshine har pågått sedan 2010 och presenterats två gånger på Kunstenfestivaldesarts i Bryssel 2013 och 2017, Sydneybiennalen 2016, Index Foundation i Stockholm 2019, Oslobiennalen First Edition 2019-2020, Trust & Confusion på Tai Kwun Arts i Hong Kong 2021 och Sao Paulo-biennalen 2021. Hon presenterade verk och en performativ utställning, Suppose a Room på Amant i New York 2022, och utvecklade ett projekt i långtidsresidens på Les Laboratoires d’Aubervilliers i Paris 2022/2023.

 

Mette Edvardsen får strukturellt stöd av Norsk Kulturråd (2022-2026). Hon håller på att slutföra sin forskning som doktorand vid institutionen för dans vid Oslo National Academy of the Arts. 

 

Workshop:

I workshopen kommer vi att arbeta med beskrivning: ekfras. Ordet ekfras kommer från grekiskan och definieras traditionellt som den litterära framställningen av ett konstverk. Under antiken syftade termen på färdigheten i att beskriva konstverk, antingen verkliga eller föreställda, genom levande och detaljerade verbala redogörelser. En dikt om en målning, en skulptur, en sköld, en gobeläng, som låter oss föreställa oss i tanken vad våra ögon inte kan se. Vi kommer att använda både gemensamma och påhittade källor. Vi tittar på exempel på ekfraser och hittar på nya. Vi delar med oss av verk genom att beskriva dem, och beskriver dem medan vi skapar dem. Vi kommer att använda beskrivningar som ett verktyg för att skriva, tänka och skapa.

 

30 september 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 11

1 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 11

2 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 11

 

Boka biljetter här: Nortic

Shirley Harthey Ubilla (SE): Workshop

Bild: Kegen Lorentzon

Shirley Harthey Ubilla, 1986, är en chilensk-svensk performer och koreograf baserad i Estocolmo. Dens koreografiska arbete fokuserar på lesbiska begär, latinxidentitet, förvrängda maktstrukturer och queer verklighet. Som en icke-binär rasfierad butchflata är hen medveten om det faktum att kroppar betyder något, och detta tillsammans med teman som abjektion, överdrift, erotik och humor är återkommande i hens konstnärliga arbete. 

 

Shirley är intresserad av att utforska mellanrummet; när något är på väg att förvandlas till något annat. Den tror att detta utrymme bär på potentialen att få oss att ifrågasätta vad gränser är och vad som händer när de är på väg att upplösas. En röd tråd i hens arbete har varit att söka och utveckla praktiker kopplade till motstånd med emancipatoriska möjligheter. Den strävar hela tiden efter att avkolonisera kön och Shirley har en stark övertygelse om att skapande av konst är ett bräckligt, häftigt och ett grymt sätt att navigera hur en lever i denna värld!

 

Workshop:

Tillblivandet finns i praktiken, i upprepandet, i att både vägra och samtidigt hänge sig åt en känsla av hur man skulle vilja vara (eller kanske redan tror sig vara). Tillblivandet i min praktik är rotat i allt det som skapar mig, i allt det som definierar vem jag är. Denna insikt gör det möjligt för mig att nå bortom min fysiska kropp och ger mig kontakt med >det förflutna, nuet och framtiden< på en och samma gång. Tillblivelsen främjar en överlappning mellan det imaginära, magkänslan och det kött och blod som gör mig till den jag är. I workshopen får du kanalisera blivandet genom att utöva praktiker som uppmuntrar till lekfullhet, njutning och begär. The Morphing Game, Bad Ass Practice och Culo Rico ger dig möjlighet att få känna på det okända och utforska ditt chimäriska jag.

 

30 september 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 9

1 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 9

2 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, Stockholms konstnärliga högskola – Studio 9

 

Boka biljetter här: Nortic

Stina Nyberg (SE): Workshop

Bild: José Figueroa

Stina Nyberg (f. 1981, Örnsköldsvik) skapar koreografi i form av danser, samtal, möten, texter, ljud och föreställningar. Hon förälskar sig ständigt i nya saker och använder koreografi som ett sätt att utforska dessa begär. Några av hennes senaste kärlekshistorier har fokuserat på undergång, detaljer, hundar, elektricitet, skvaller, män, danshistoria, fåglar och tankeläsning. Hon skapar ofta fysiska praktiker som förhåller sig till världen i stort, och funderar för närvarande på hur vi samtidigt formar och bli formade av andra människor, omgivningar och rådande ideologier.

 

Workshop:

Workshopen med Stina kretsar kring att beröra och bli berörd av andra kroppar. Definitivt fysiskt, möjligtvis emotionellt. Genom en praktik med fysisk kontakt som utvecklats under de konstnärliga processerna i skapandet av verken ”Chest” (2024) och ”Tvåtakt” (2023) utforskar vi några metoder för att forma mänskliga kroppar. För de samtidiga processerna att skulptera och bli skulpterad, uppleva och bli upplevd, forma och bli formad. Workshopen pendlar mellan att lyfta, stödja, begränsa, dra, skämta, balansera, flytta, vårda, föreslå och tvinga, med syfte att gemensamt utforska hur vi skapar formationer och fantasier.

Workshopen välkomnar alla som välkomnar fysisk kontakt med andra, kan duscha på morgonen och som är intresserade av att forma och formas i en gemensam praktik.

 

30 september 13:00 – 16:00 Workshop, MDT – Stage

1 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, MDT – Stage

2 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, MDT – Stage

 

Boka biljetter här: Nortic

Andrew Tay (CA): Workshop

Bild: James Mckenzie

Andrew Tay, 1977, Toronto Kanada. Andrew Tay är koreograf, performance curator, dansare och DJ. Hans arbete strävar efter att problematisera dominerande uppfattningar om makt utifrån hans erfarenheter som queer filippinsk kanadensare. Hans verk Make Banana Cry (skapat tillsammans med Stephen Thompson) ifrågasätter uppfattningar om ”asiatiskhet” i västerländsk kultur och har presenterats på Festival TransAmériques (Montreal), Kampnagel (Hamburg), Fierce Festival (Storbritannien) och fortsätter att turnera internationellt. Hans andra verk Fame Prayer / EATING (skapat med Katarzyna Szugajew och François Lalumière), The Magic of Assembly (skapat med Whacking-artisten Ashley Colours Perez) och Odd-Sensual har fått många utmärkelser, inklusive Risk and Innovation Award (Summerworks Toronto) och 5 nomineringar till Dora Mavor-priset. 

Andrew är känd för att se outnyttjad potential inom historiska dansinstitutioner genom sitt arbete som första konstnärliga kurator för Centre de Creation O Vertigo (CCOV) i Montreal och sin nuvarande roll som konstnärlig ledare för Toronto Dance Theatre (TDT), ett av Kanadas äldsta kompanier inom modern dans. År 2022 utsågs Andrew till ”50 under 50 shaping tomorrow” av Concordia University. Han tänker aktivt på gemenskap, respektlöshet och motstånd i både sina föreställningar och inom sin curatoriella praktik.

 

Workshop:

Andrews konstnärliga praktik handlar om att utmana definitioner och ifrågasätta antaganden som är förknippade med performance och kroppen. Han närmar sig varje nytt verk med en frågeställning och strävar efter att utveckla en praktik eller en ram som kan engagera deltagarna utifrån deras egna perspektiv och tidigare erfarenheter.

I den här workshopen kommer vi att utforska idén om att skapa en psykedelisk kropp. Här används strategier från Andrews verk ”Make Banana Cry” (skapat i samarbete med Stephen Thompson) tillsammans med metoder från hans tidigare arbeten. Genom att nyfiket utforska ”slipping and tripping” mellan olika performativa grepp väcker workshopen frågor kring hur vi kan organisera oss inom ett queert fält. Hur kan vi leka med kroppsliga koder, finna njutning i att skapa förvirring kring potentiella tolkningar av våra fysiska handlingar och arbeta på ett autentiskt sätt inom vårt dansande? Och genom att tillämpa liknande strategier i arbete med objekt, kan vi gemensamt skapa hallucinatoriska upplevelser av den materiella världen omkring oss? Andrew hoppas att den psykedeliska kropp vi utforskar i denna workshop ska kunna användas som ett sätt att motverka förenklingar av oss själva och öppna upp för ett förkroppsligande av det flytande spektrum som våra samtida sceniska identiteter kan innehålla.

 

1 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, MDT – Studio 1

2 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, MDT – Studio 1

3 oktober 13:00 – 16:00 Workshop, MDT – Studio 1

 

Boka biljett här: Nortic

Rebecka Berchtold (SE): Daglig träning

Bilder: Rebecka Berchtold

Rebecka Berchtold arbetar med dans och koreografi och hennes huvudsakliga träningsbakgrund är inom samtida dans. Hennes arbete utgår från utövares perspektiv och vill producera en upplevelsebaserad diskurs. Med dessa intressen producerar hon 5678 som är en podcast om dansträning (https://soundcloud.com/5678dancetraining) och driver projektet innanför som utforskar dansklasser som metod, format och koreografi. 

Rebecka har arbetat med koreografer såsom Cristina Caprioli, Martin Forsberg, OR/ELLER, Stina Nyberg, Ioannis Mandafounis och Ludvig Daae. Åren 2019-2022 arbetade hon som dansare med kompaniet Norrdans i Härnösand och sedan 2022 arbetar hon frilans med Stockholm som bas. Rebecka är residenskonstnär på SITE 2022-2024.

 

Morgonklass: 

Att springa lär mig sätta fart och följa momentum. Att dansa tränar min förmåga att fysiskt och sinnligt delta. Jag upplever pulsen höjas, att värme sprids i kroppen, att min kroppsuppfattning transformeras och att upplevda gränser sätts i rörelse. Min kropp är konturer, volym, vikt, studs, riktningar, håligheter…

Under morgonklasserna kommer vi att springa i cirklar. Vi kommer sätta fart och sedan övergå från att springa till att dansa. Klasserna består till stor del av improvisation/öppen form men vi kommer också att träna känslighet för kroppsliga sensationer inom ramen för satt/förutbestämd dans. Vi kommer att förhålla oss till en satt/förutbestämd dans som ett område att röra sig i relation till snarare än ett original att perfekt efterlikna.

 

Klasserna är gratis och vänder sig till professionella dansare. 

 

30 september 10:00-11:30 på WELD

1 oktober 10:00-11:30 på WELD

2 oktober 10:00-11:30 på WELD

3 oktober 10:00-11:30 på WELD

4 oktober 10:00-11:30 på WELD

 

Föranmälan via: WELD

Ta gärna med inomhusskor. 

 

Morgonklasserna är del av projektet innanför som utforskar dansklasser som metod, format och koreografi. Tidigare iterationer av innanför har ägt rum på SITE/specific festival i Farsta, Norrdans i Härnösand och MARC i Knislinge. Den 30 september-13 oktober arrangeras innanför av Rebecka Berchtold i samarbete med Weld. Utöver dagliga morgonklasser kommer Weld under två veckor att agera inspelningsstudio för podcasten 5678. Perioden avslutas med två publika event.

Horacio Macuaua (ES/MOZ): Daglig träning

Bild: Arnaud Beelen

Den moçambikiske dansaren och koreografen är konstnärlig ledare för det danskompani som bär hans namn. Horacio Macuacua driver projekt som vill utmana etablerade format. Ett flexibelt sinne och förmågan att fånga nuet, översätter rörelser till kompositioner som både är komplexa och detaljerade, fulla av djup och lekfullhet, mörker och ljus. Varje komposition är en resa mot att förnyelse och mot transformation inom ramarna för meningsskapande.

Horacio har genomfört projekten: COMUM, Canais, Orobroy, Stop! (förstapris och Puma Creative Prize vid Danse l’Afrique Danse Festival 2010), Smile If You Can!, Fighting room, Convoy, Paradise is not in the sky! och Theka. Han har samarbetat med koreograferna Cristina Moura, Thomas Hauert, George Khumalo, Wim Vandekeybus/Última Vez och David Zambrano, som han ser som sin maestro och mentor. Som lärare har han hållit kurser och workshops i Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Holland, Cypern, USA, Sydkorea, Brasilien, Sydafrika, Moçambique etc.

 

Sparkling Imagination – Improvisation WORKSHOP:

Stagnationen av det etablerade förlamar rörelsen, hämmar uppfinningsrikedomen och kastar en skugga över det oväntade. Men vår livskraft gör oss anpassningsbara. Den ger oss möjlighet att omvandla rum och energi till meningsskapande och meningsskapande har sin egen evolution. Konturerna av det spontana suddas ut och försvinner, samtidigt som marginalerna för det förutsägbara mjukas upp. Därigenom upptäcker vi frågor som utmanar givna svar. Med hjälp av kroppen kan vi överskrida gränser.

Horacio leder en mycket fysisk workshop som kräver uppmärksamhet, intresse och intensitet snarare än en specifik teknisk nivå. Workshopen utmanar varje dansare att tänja på gränserna för kroppens föreställningsförmåga, för att upptäcka nya, häpnadsväckande möjligheter. Workshopen utvecklas i relation till vad gruppen erbjuder. Förmågan att skapa och utforska fysiskt kräver träning och uppmärksamhet, såväl som teknik och stil. Genom grupprocessen kan deltagarna lära av varandra, genom acceptans och transformation, samarbete och iakttagande av den egna och hela gruppens dans.

 

Låt oss sätta igång, starta motorerna och låta fantasin flöda! Let’s dance!

Klasserna sker i samarbete med Danscentrum Stockholm inom ramen för Daglig träning.

 

30 september 10:00-11:30 på Stockholms konstnärliga högskola, Stage – Studio 16

1 oktober 10:00-11:30 på Stockholms konstnärliga högskola, Stage – Studio 16

2 oktober 10:00-11:30 på Stockholms konstnärliga högskola, Stage – Studio 16

3 oktober 10:00-11:30 på Stockholms konstnärliga högskola, Stage – Studio 16

4 oktober 10:00-11:30 på Stockholms konstnärliga högskola, Stage – Studio 16

 

Betalning på plats, 50 sek/klass eller via DC terminskort för daglig träning. 

Mette Edvardsen (NO) & Stina Nyberg (SE): Praktik presentationer

Bild ovan: ANtero Hein Bild under: Andros Zins-Browne

Mette Edvardsen:

Språk och shapeshiftning inom performance

I den här performanceföreläsningen tar jag mig an språkets roll i mitt arbete och utforskar hur det öppnar en väg in till fantasi. Med hjälp av material och ögonblick från tidigare verk, kommer jag prata om fantasi inom performance, genom att använda konceptet shapeshifting.

 

Stina Nyberg:

I sin presentation kommer Stina att återvända till bråket mellan språk och rörelse och den glädje denna konflikt ger upphov till. I ett försök att förena skrivandets praktik med dansens praktik, och med lös utgångspunkt i Édouard Glissants idé om muntlighet som oskiljaktig från kroppens rörelse, kommer hon förmodligen både att höras och röras. Om det sen kan kallas språk och dans, återstår att se.

 

3 oktober 19:00 – 20:30 Praktik presentationer: Mette Edvardsen & Stina Nyberg, MDT

 

Boka biljetter här: Nortic

Andrew Tay (CA) & Cullberg (SE): Praktik presentationer

Bild ovan: Hanna Johansson/Cullberg Bild under: Richmond Lam

Andrew Tay:

Eftersom att jag inte har framfört något soloverk på flera år, blir det här ett spännande tillfälle att se hur jag reagerar och reflekterar över min personliga konstnärliga praktik, när jag ställs inför den. Att trassla in sig i och trassla sig ur de olika rollerna som koreograf, konstnärlig ledare, dansare, curator, DJ etc etc etc etc.

Jag återvänder till tidigare koreografiska strategier för att bättre förstå var jag befinner mig idag. Det blir ett samtal – jag vill bli bevittnad när jag tar itu med problem – kanske behöver jag er hjälp… Det kan bli kaotiskt. 

Som någon som älskar att utmana andra att sitta med sina problem, eller att försätta sig i en obekväm situation, känns detta inte mer än rätt.

 

Cullberg:

Den politiska dimensionen som förenar människor i ett repertoarkompani skapar en unik miljö där artister/dansare får möjlighet att utveckla sina personliga färdigheter, anpassade till denna specifika professionella kontext. Osynliga praktiker och krafter påverkar koreografierna. Kunskapsproduktion är en viktig del av den kreativa processen. Varje sammanhang har sina specifika förutsättningar och outtalade normer, vilka uttrycks genom estetiska, experimentella och erfarenhetsmässiga regimer. Nyfikenhet och empati är grundläggande för att dansare ska kunna utveckla koreografiska metoder som inte dikterar, utan stödjer framväxande strukturer. Genom förkroppsligad praktik och kunskap kan dansare möta främmande idéer och koncept utan krav på att omedelbart kunna förstå dem.

Frågan om hur tydligt och detaljerat en praktik behöver beskrivas och kodifieras för att anses vara definierad återkommer ofta. När hinder uppstår i en produktion, vilka erfarenheter är det då som stödjer ensemblen och bevarar verkets konstnärliga integritet?

I vår praktikpresentation vill vi lyfta fram den mångfald röster som präglar vår ensemble idag. Vi dansar oss igenom den mekanism som gör det möjligt för både oenighet och harmoni att samexistera.

 

”A heartfelt thank you to Anna Grip for her support through her invaluable mentoring and coaching during our research process, which significantly enriched our practice. And thank you to Chrysa Parkinson, Cecilia Roos, and Eleanor Bauer for their time and support.”

Eleanor Campbell, Mohamed Y. Shika, Freddy Hondekindo

 

 

4 oktober 19:00 – 20:30 Praktik presentationer: Andrew Tay & Cullberg, MDT

 

Boka biljetter här: Nortic

Föreläsning: Georg Döcker (AT): Samtalsserie

Georg forskar, undervisar och skriver om teater, dans och scenkonst. För närvarande doktorerar han vid University of Roehampton (”What Was ’Practice’? Performance Practice – Social Practice – Practice-as-Research”, som finansieras av University of Roehampton och AHRC Techne Consortium) och genomför samtidigt ett post-doc-projekt vid Paris Lodron University of Salzburg (”Towards a Genealogy of Feminist Spectacle after Florentina Holzinger”, som finansieras av OeAD:s Ernst Mach Grant).

 

Föreläsning:

Jag tänker prata lite om den socioekonomiska motsättningen som denna specifika form, samtida dans (och samtidskonst i stort), kommit att behandla med hjälp av det levande begreppet ”praktik”. Inom dans och scenkonst har det blivit kutym att lyfta fram de kritiska och politiska frågorna kring ”praktik”, som ett sätt att avvisa en projekt- och produktdriven produktionslogik inom scenkonst, till förmån för en kontinuerlig process.

Även om detta narrativ har sina förtjänster ur ett genealogiskt perspektiv, skulle jag vilja föreslå att ”praktik” snarare är en del av en annan konflikt som handlar om samtida produktioners temporala och subjektiva dimensioner: eftersom kapital och överskottsproduktion bygger på en fiktiv logik om oändlighet (fullständigt frisläppt av den till synes oändliga tillgången till information), befinner sig ”praktiken” i en tydligt processuell relation och navigerar genom olika former av processuella regimer. Det är det ”dagliga” i ”daglig praktik” som verkar vara nyckeln till att förstå hur ”praktik” både är en parallell till och i förlängningen ett motstånd mot den kapitalistiska oändligheten (inklusive dess fascistiska effekter av rekursion), genom att i stället, med eftertryck, föreslå en ”delad praktik”.

 

5 oktober 13:00 Föreläsning av Georg Döcker, Elverket/Dansens Hus

 

Boka biljetter här: Ticketmaster

Tendenser

Bild: Karin Roberts
Samtalsprogram Elverket/Dansenshus
Lör 5:e Oktober 13.00 – 16.30
I årets upplaga av Within Practice samlas festivalens tematiska samtal under en spekulativ eftermiddag på Elverket.
Dagen startar med en föreläsning av teoretikern Georg Döcker där han borrar ner sig i begreppet praktik och dess betydelse inom dansfältet. Med en kritisk blick ämnar han att spekulera kring vad praktik kan betyda inom dagens konstfält och de faror som lurar inom det.
Eftermiddagen följs sedan av två panelsamtal där vi bjuder in framstående danskonstnärer att spekulera i olika tendenser som de ser inom dansfältet just nu. Vad säger vissa företeelser om vår samtid? Och vad kan vi vänta oss i framtiden?
Samtalen modereras av koreografen och dansaren Eleanor Bauer och tendens makare är danskonstnärerna; Philip Berlin, Bambam Frost, Mira Helenius, Freddy Houndekindo, Tove Salmgren och Stephen Thompson. 

 

Biljetter bokas här: Ticketmaster

Open Source - Open Space: Practice sharing bonanza

Bild: Karin Roberts

Ett själv-kuraterande event för Danskonstnärer på Stockholms konstnärliga högskola

 

Håller du just nu på att utveckla en danspraktik, eller nya metoder inom ditt konstnärliga skapande? Den här kvällen ger vem som helst chansen att dela med sig av sina intressen. 

 

Ta med ditt dansande, teoretiserande, skrivande, seende, tänkande, läsande, rörelse, skakande, sjungande, pratande eller någon annan av dina göranden och dela dem med dina kollegor. Samtliga studios på Stockholms konstnärliga högskola är bokade och vi kommer under kvällen göra ett schema, direkt på plats och dela praktiker genom formatet “Open Space following the logics of Open Source”. 

 

Det görs inget urval, ingen kuratering, alla är välkomna! 

 

Kvällen leds och guidas av Anna Efraimsson and Björn Säfsten

 

2 oktober 18.00 – 22.00 på Stockholms konstnärliga högskola

Within Practice 2024

***
Daglig träning priser:
Rebeckas träning på WELD:  gratis
Horacios träning för Danscentrum på SKH: Betalning på plats, 50 sek/klass eller via DC terminskort för daglig träning
***
Biljetter inför workshops och praktik presentationer som anordnas på SKH/Dans och MDT går att boka här: Nortic
***
Biljetter till Elverket/Dansens Hus för praktik presentationer av Shirley Harthey Ubilla & Jeanine Durning samt Samtalsserie med Georg Döcker bokas genom länken nedan: Ticketmaster
***

Shirley Harthey Ubilla (SE) & Jeanine Durning (US): Praktik presentationer

Bild ovan: Chris Cameron for MANCC Bild under: Kegen Lorentzon

Shirley Harthey Ubilla:

Vad innebär det att utforska motstånd på ett sätt som inkluderar både hyllning och helande? Kan man förkasta ett cistem av tankar som är förankrade i en eurocentrisk struktur? Genomgående för mitt arbete har varit att söka och utveckla praktiker som handlar om motstånd med emancipatoriska möjligheter. Som utgångspunkt har jag alltid använt mina egna erfarenheter som en nonbinary butch dyke of color. Mitt behov av att förkasta det eurocentriska perspektivet fick mig att göra saker som både var fysiskt och psykiskt utmattande. Nu har jag ändrat riktning till en kontext som inkluderar self-care och healing. Inom min praktik innebär detta att mina förfäders tentakler fått möjlighet att bryta sig loss och trassla in sig i relationer som jag tidigare inte kände till. Deras förmåga att nå fram genom tid och rum kommer att forma min presentation.

 

Jeanine Durning:

Med en väska i handen (eller något annat otympligt föremål) går jag in i ett rum som påminner, om andra rum jag besökt. Jag ställer en fråga i en riktning jag vanligtvis inte vill möta: var är jag och vart är jag på väg?

Speciellt utformat för Within Practice, försöker jag möta inbjudan om att medvetet avslöja praktiken samtidigt som jag är inne i och uppslukad av den, i det delade rummet i mötet med andra, samtidigt som jag ställer grundläggande frågor som: vad gör vi, var är vi, vart är vi på väg, vad sker när vi kommer dit, var befinner vi oss i förhållande till vad, vem, var, när och hur länge. Någonstans mellan att göra saker och att vara saker, mellan att hämta material från tidigare verk och att ta itu med nuet, kommer jag att pröva (med strävan efter detaljrikedom och precision, samtidigt som jag accepterar att det kanske inte kommer att hända) rörelsens hastighet, att tala, fatta beslut, störa, spåra, uppfatta, lokalisera, förändra, placera, svara, känna av, skapa mening, föreställa mig, lyssna, komponera, spekulera och att använda andra strategier för att skapa närvaro.

 “And when you speak to me like this,
I try to remember that the wood and cement walls
Of this room are being swept away now,
Molecule by molecule, in a slow and steady wind,
And nothing at all separates our bodies
From the vast emptiness expanding, and I know
We are sitting in our chairs
Discoursing in the middle of the blackness of space.”

– Pattiann Rogers, excerpt from Achieving Perspective

 

5 oktober 19:00 – 20:30 Praktik presentationer: Shirley Harthey Ubilla & Jeanine Durning, Elverket/Dansens Hus

 

Boka biljetter här: Ticketmaster